Tunkekaa innovaationne Hämeenlinnaan

15776341

Tapasin tänään nuoria ja innokkaita yrittäjiä. He olivat muuttaneet Hämeenlinnaan, koska kokivat sijainnin olevan hyvä ja erityisesti he kokivat, että Hämeenlinna voisi olla paikka, jossa heidän lapsensa saisi hyvän kasvuympäristön. Samalla kävi myös ilmi, että Hämeenlinnassa verkostoituminen täällä ikänsä asuneiden kanssa on haastavaa.

Tässä mielessä nostin esiin tuon verkossa silloin tällöin silmilleni hyppäävän bannerin, joka vissiin yrittää olla jollain tapaa kosiskelevan hauska. Ilmeisesti bannerin piiloviesti on, että Hämeenlinnaan halutaan tulevaisuuteen suuntaavaa yritystoimintaa. Innovaatiot itsessään ovat avauksia, jotka joko lähtevät lentoon tai sammuvat.

Banneri uskottelee, että ihan lähellä Hämeenlinnaa on 75% suomalaisista. Mutta se ei ole Hämeenlinnan ansio, se on vain mahdollisuus. Banneri ei kerro, miksi innovaatiota pitäisi tuoda Hämeenlinnaan tai mikä on Hämeenlinnan elinkeinopolitiikan antama kaikupohja, jotta tuosta 4128000 ihmisestä olisi mitään iloa yrittäjälle.

Mieluusti kuulisin, mikä on Hämeenlinnan yksinkertainen ja aktiivinen viesti innovaatioille ja yrityksille. Bannerin viesti on passiivinen. Sen eteen ei kaupungin tarvitse muuta kuin todeta faktat.

Nuoret yrittäjät toivovat mahdollisuuksia verkostua ja kohdata toisiaan, löytää aikaan uppoavia tapoja yrittää ja ansaita. Mikä on Hämeenlinnan aktiivinen kaikupohja heille? Kuinka hyvin kaupungin johto tuntee uudet yrittäjät? Mitä jos kaupunginjohtaja tai -johto jalkautuisi tapaamaan innovaatioita tuovia yrittäjiä? Voisiko olla niin, että kaupunki rohkaisisi konkurssin tehnyttä yrittäjää olemaan luopumatta toivosta?

Toivoisin, että matka tärkeisiin hetkiin ei olisi vastuunkantajilla liian rankka rasti.

Kommentti artikkeliin “Tunkekaa innovaationne Hämeenlinnaan”
  1. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Ville-Matti,

    Hämeenlinna on Suomen 14. suurin kaupunki väestöllä mitattuna. Taloudellisesti lähes kaikki Suomen kaupungit ovat turmion tiellä, mutta jokin määrittelemätön mutta päivänselvä ammattimaisuuden ja vilttiketjuisuuden raja kulkee jossakin Hämeenlinnan ja listan isompien kaupunkien välillä.

    Kirjoituksesi kiteyttää hyvin tuon vilttiketjuisuuden – meillä kyllä heilutetaan silinterihattua ja taikasauvaa, mutta päinvastoin kuin telkkarissa, porukan suureksi hämmästykseksi tämä ei tuota pupujussia hatusta. Osaamisen tasoa kuvaa vaikkapa Mervi Käen toimitusjohtajana ja Juha Kallioisen hallitusluotsina johtaman Linnan Kehityksen AC/DC-kysely, jonka mukaan Hämeenlinna lienee Suomen ainoita kaupunkeja, joissa yrityksen liikevaihto voi laskea vaikkapa 300%.

    Jos kaupunki haluaa jotenkin yrittäjiä tukea ja lähestyä, sen tulisi varmistua siitä, että jokaisessa kontaktissa siltä on läsnä osaamisalueidensa huippua, muilla ei ole oikeutta kuluttaa yrittäjien aikaa. Yksittäiset tähdet eivät maata paljoa valaise. Kaupungin itsensä strategia ja toimintakyky suhteessa yrittämiseen on yksinkertaisesti kateissa, tallottu turpeeseen tarvottaessa kaupungin omien ja sitä mennen tullen ryssineiden yhtiöiden suossa.

css.php