Onko koolla väliä?

Pienten alakoulujen oppilaiden perheissä ja lähipiireissä on oikea hätä ja huoli oman koulun kohtalosta.  Omankin lapsen koulun valintaan vaikutti isolta osalta koulun koko, joka viesti jo ennen koulun alkua välittömyyttä, huolenpitoa ja lämpöä.

Koulu on koostaan ja sijainnistaan riippumatta vain koulu, jonka toimintaa ohjaa Opetushallituksen ohjeet, joita paikallisesti sovelletaan. Paikallinen soveltaminen on pitkälti kiinni poliittisesta tahdosta. Poliittisesti sopien pienet koulut ovat ihan ok ja päättäjiin sopivasti vetoamalla pienet koulut voivat jatkaa olemistaan. Mutta päättäjäparan haaste on, kuinka demokratiassa voi perustella opetuksen kustannusten eriarvoisen jakaantumisen? Miksi jonkun koulun oppilaskohtaiset kustannukset saavat olla suuremmat kuin toisen? Onko oikein tukea joidenkin koululaisten kouluidylliä sillä, että toisaalla isommissa yksiköissä toimitaan taloudellisesti tehokkaammin?

Myös oppilaiden tarvitsemat tukitoimet ovat haaste. Haastavia oppilaita ei nykyperiaatteiden mukaan siirretä pois lähikoulusta vaan lähikoulun pitää inklusiivisen opetuksen periaatteen mukaan järjestää tarvittavat tukitoimet. Pienessä koulussa tukitoimien järjestäminen vie suhteessa enemmän resursseja kuin isommassa koulussa. Tukitoimet ovat myös uhka pienen koulun idyllille. Pienessä koulussahan ei voi olla ongelmia. Mutta ikävä kyllä todellisuus on toinen. Tukitoimia tarvitseva koululainen ei tule kello kaulassa kouluun. Lapsen etu vaatisi kaikkien keinojen (jopa ennakoivaa) käyttöön ottoa. On perin inhimillistä vähätellä tai välttää viimeiseen asti ongelmien kohtaamista. Varsinkin jos koulussa ei vain ole riittäviä resursseja asian kohtaamiseen. (Joku opettaja voisi kertoa kuinka paljon aikaa menee vaikkapa erityisen tuen päätöstä varten tarvittavien asioiden selvittämiseen ja kirjoittamiseen.)

Pelkää pahoin, että pienet koulut ovat hyviä kouluja vain tietyin ehdoin, että ne ovat poliittisessa päätöksenteossa erityisasemassa ja että haastavat lapset voisivat käydä koulunsa muualla.

ps. inkluusiosta ja vähän muustakin lisää tästä linkistä.

 

 

2 kommenttia artikkeliin “Onko koolla väliä?”
  1. avatar Irma Taavela sanoo:

    Hei Ville-Matti ja kiitos erittäin tärkeän näkökulman esille tuomisesta!

    Terveisin
    Irma Taavela

  2. avatar Seppo Mäkinen sanoo:

    On varmaan niin, että kaikkia erityisen tuen tarvitsijoita ei tavoiteta riittävän ajoissa tai järjestelmän puitteissa. Tai nykyisen järjestelmän resurssit ovat niin nirkoisesti mitoitettu, että tukea ei riitä. On hyvä tuoda esille tämäkin asia. Omasta kokemuksestani voin vain sanoa sen, että suuressa kouluyksikössä tämäkin asia on hoidettu huonommin, pienessä paremmin.

    Toisaalta olen ehkä yksin mielipiteineni, mutta odotan mielenkiinnolla koulujen asiakastyytyväisyyskyselyjen tuloksia ja niiden vaikutusta kaupungin päätöksentekoon kouluverkosta.

    alakoululaisten isä Seppo Mäkinen

css.php